SEO – אופטימיזציה למנועי חיפוש על פי כללי גוגל

מסמך זה מתבסס על הנחיות גוגל למקדמי אתרים ולבוני אתרים, והוא בא לעזור לכל מי שמבקש לקדם את מיקום האתר שלו בתוצאות של גוגל.

הדף הזה יעזור לך להבין איך מנועי החיפוש חושבים ומה צריך לעשות כדי שהדפים שלך יגיעו גבוה בתוצאות החיפוש.

הדרכים של גוגל להשגת מידע

גוגל משתמש בכל דרך אפשרית כדי להשיג מידע על דף האינטרנט ואולי אפילו מעדיף את המידע שהוא משיג באופן עקיף על המידע המושג באופן ישיר.

ההנחה היא שהמידע העקיף יותר אמין, יותר מדוייק ויותר משקף את התוכן האמיתי של הדף מאשר התוכן הישיר שלעיתים הוא מוטה מתוך כוונה של הכותב למשוך תוצאות מכיוון מסויים.

מה זה "התאמת דף אינטרנט למנוע חיפוש" ?

התאמת הדף, משמעותה, עשיית תיקונים ושינויים בדף האינטרנט כך שבסופו של דבר המיקום של הדף בתוצאות החיפוש ישתפר ובתקווה שיגיע לדף הראשון בתוצאות של חיפוש במושגים שחשובים לנו.

צריך להבין כי השינויים האלה משרתים מטרה כפולה (ואין סתירה בין הדברים): גם גורמים לדף להיות אטראקטיבי יותר בעיני הגולש וגם משפרים את הדירוג שלו אצל מנועי החיפוש.

למי מיועדת ההתאמה ?

למרות שהנושא הוא התאמת הדף למנוע החיפוש, עיקר ההחלטות שלך צריכות להיות מבוססות על מה שהכי טוב לגולש המבקר בדף, אל תשכח שהגולש הוא בעצם הצרכן העיקרי של המידע, הוא הלקוח שלך, ואתה צריך לרצות אותו. דווקא הניסיונות לעבוד קשה כדי להרשים את מנועי החיפוש ולדחוף אותם בכוח לקדם אותנו, דווקא ניסיונות אלה נדונים לעיתים קרובות לכישלון.

יסודות הקידום

  • הדף צריך כותרת מדויקת ושונה מאחרות.
  • אל תוותר על הכנסת תוכן לתגית תיאור הדף (meta tags).
  • שפר את מבנה האתר
  • שפר את מבנה הכתובת כך שיתאם את מטרות האתר.
  • שפר את קלות התנועה בתוך האתר.
  • ערוך ותקן את הטקסטים, סדר תוכן בפסקאות, תן כותרת לכל פסקה.
  • דאג שהאתר יכיל תוכן איכותי ויציע שירותים שהמחפש צריך.
  • שים קישורים להמשך הדף ושפר את הטקסט שלהם.
  • הכנס תמונות, ושפר את צורת השימוש בהן.
  • הכנס סרטונים שמציגים ומסבירים, הגולשים אוהבים את זה מאוד.
  • השתמש נכון במערכת הכותרות  H1, H2, H3 …
  • למד איך יוצרים את הקובץ Robots.txt ועשה בו שימוש יעיל.
  • היה מודע לקיומם של הסלולרים ושקול אפשרות ליצור דפים המותאמים להם.
  • עדכן את גוגל לגבי דפים המותאמים לסלולר.
  • הצע לגולשים אפשרות לבחור בין אתר רגיל לבין אתר מותאם.
  • קדם את האתר שלך בדרכים כשרות בלבד.
  • היה מודע לקיומם של כלי עזר של גוגל לבונה האתרים.

דוגמא של עסק לקידום

לשם הדגמה ניקח עסק העונה לשם  "רקפת קידום אתרים" העוסק (איך לא) בקידום אתרים.

אז דבר ראשון נחפש לו שם מתחם למשל:   "Rakefet-Seo.com"  או   "Seo-Rakefet.com"

מוקדי העסק: קידום אתרי אינטרנט במנועי חיפוש, מחירון קידום, מאמרים העוסקים בקידום, ותוכן חדשותי מהתחום.

 

האם הכניסות לאתר שמגיעות דרך הפרסום של גוגל משפרות את הדרוג ?

אין למודעות בתשלום שנרכשות בגוגל שום השפעה על קידום האתר בתוצאות מנועי החיפוש ויש לזה הגיון מאוד פשוט.

מצד אחד, כמפרסם גוגל תלויה במפרסמים ונדמה כאילו שיש לה אינטרנט לצ'פר אות במיקום טוב.

מצד שני, אם היא תשפר את המיקום של הדף אז יכול להיות שבעל האתר כבר לא יזדקק לפרסום כדי להופיע בדף הראשון ולכן אולי כדאי לה דווקא להוריד לך את הדירוג.

אז מה גוגל עושה ?

תשובה במילה אחת – כלום, לא מקדמת ולא מורידה את הדירוג וכך פותרת את עצמה מכאב ראש גדול.

 

כותרות צריכות להיות קצרות, מדויקות וייחודיות.

רוב התוכנות לבניית אתרים מאפשרות וכמעט מאלצות שימוש בהגדרת כותרות H1, H2 וכו'.

בכל זאת, עשה שימוש בהגדרות האלה לסימון הכותרות ולא סתם שימוש בהדגשה או בפונט מוגדל.

הכותרות האלה משמשות גם את גוגל וגם את הגולשים להבין את מבנה הדף.

לדוגמא:

<כותרת>רקפת קידום אתרים, כתיבת תוכן, מחירון קידום <סיום כותרת>

<מטה-תג  שם="תאור"  תוכן="רקפת קידום אתרים, מספקת מגוון רחב של שירותי קידום, כתיבת איכותית של דפי אינטרנט, תכנון ובצוע עבודות פרסום בגוגל. בנוסף אנחנו מקיימים קורסים של קידום אתרים המיועדים לבעלי אתרים של עסקים קטנים לצורך קידום עצמי">

כותרת הדף מוצגת בתוצאות החיפוש

גוגל (וכל שאר המנועים), מציגים את כותרת הדף בתוצאת החיפוש.
צריך להשקיע הרבה חשיבה מה תהיה הכותרת.

היא צריכה לתת למחפש מושג האם הדף מתאים למה שהוא מחפש, היא צריכה לתאר טוב את מה שהדף עוסק בו אחרת המחפש יעזוב אותו תוך זמן קצר, והיא צריכה להיות מושכת כדי שמשוך גולשים לבחור להיכנס דווקא לדף שלנו (זה לא דבר פשוט).

לדוגמא: במקום הכותרת "האתר של רקפת" עדיף יהיה לבחור "רקפת קידום אתרים"  או "רקפת קידום בגוגל"

שים לב: שהכותרת לא תהיה ארוכה מידי אחרת היא תקוצץ בתוצאת החיפוש.

דוגמא של חיפוש ותוצאה:

 כללים במתן כותרת לדף:

על הכותרת להיות תאור מדוייק של תוכן הדף

תן כותרת שמתמצתת נאמנה את התוכן של הדף. אל תתחכם, המנע ממתן כותרת שאין לה קשר לתוכן הדף רק כדי למשוך אנשים להכנס. גוגל שונא את זה ומעניש בהורדת דרוג. המנע מכותרת סתמית כמו "דף ללא כתרת" או "הדף הראשון".

צור כותרת יחודית לכל דף

לכל דף חייבת להיות כותרת יחודית משלו שמביאה לידי ביטוי את התוכן שלו. כך יוכלו הגולשים וגוגל להבין את ההבדל בין הדפים השונים. המנע ממצב בו קבוצה גדולה של דפים מכילים את אותה כותרת, גוגל מחלק את הציון בין כולם והוא לא יצא גבוה.

השתמש בתג כותרת H1, H2 וכו'

השימוש בתגים האלה, מאפשר לגוגל להבין את מבנה הדף, להבין במה עוסק כל מקטע כדי להביא את המחפשים דווקא לפיסקה בתוך הדף שמתייחסת לנושא שמעניים את המחפש, באופן ברור הכותרות גם מאפשרות לקורא לקבל מושג על מה מדבר הקטע ומאפשר לו להחליט אם זה מעניין אותו או שזה כבר ידוע לו ואז אפשר לדלג.

המנע מליצור כותרות באמצעות שינוי גודל הטקסט אלא השתמש דווקא בתגי הכותרות המיועדים לכך.

לתג כותרת יש מטרה והיא להוות תקציר ממוקד של הקטע, הפסקה או פרק שבא אחריו. המנע מלהכניס טקסט לתוך תג כותרת רק כדי להגדיל טקסט.

כותרת הדף H1

לכל דף צריכה להיות כותרת אחת (ורק אחת) המוגדרת H1 ובה תמצית הדף בחמש מילים (ואפילו פחות).
דוגמאות לכותרות נכונות: "מתכון לקוסקוס ביתי מהיר הכנה",  "טיסות זולות לאירופה", "איך מגדלים דגי אקווריום ?"

תן תאור מקוצר

כותרת צריכה להיות קצרה וקולעת. כותרת ארוכה תהיה לא יעילה מבחינת הקוראים ותחתך בהצגה והגולשים יראו רק חלק ממנה (וגם זה לא מלהיב).

המנע ככל האפשר ממילות קישור מיותרות.

הגדרה מחדש של שמות הדפים היא חלק חשוב בכל אופטימיזציה של אתר

הכנס תקציר לכל דף

אחד התגים נקרא תג "תאור". בתג זה אמור כותב הדף לרשום תאור מקוצר, שנותן לגוגל מושג על התוכן של הדף. בעוד כותרת הדף אמורה להכיל לא יותר מכמה מילים בודדות, תאור הדף אמור להיות מורכב ממשפט או שניים, או לכל היותר פסקה לא גדולה.

בכלים של גוגל קיימת אופציה שנקראת "content analysis section" שם אפשר לקבל מושג האם תוכן התיאור שלנו ארוך מידי, קצר מידי או מכיל יותר מידי חזרות של אותן מילים. אותו המידע מסופק גם לגבי הכותרת.

תג התאור – בשביל מה?

כידוע גוגול מכניס בתוצאה מקטע מתוך הדף שאמור לתת למחפש מושג על תוכן הדף. במידה ותיאור הדף עשוי טוב, יש סיכוי שגוגל יחליט להשתמש בו במקום של המקטע בתוצאות החיפוש. כך נוכל לקבל מקטע שלם מנוסח היטב שנותן ביטוי לתוכן הדף ועשוי לעזור למחפש לבחור את הדף שלנו דווקא.

זה לא בטוח שגוגל ישתמש בקטע מכיוון שגוגל מתאים את הקטע כל שיתאים באופן מיטבי לחיפוש הספיציפי.

כדאי גם שיהיה תג תיאור כי לפעמים גוגל לא מוצא קטע טוב להציג במקטע ואז הוא משתמש בתיאור.

שווה לחפש את הטקסט הזה "improving snippets with better description meta tags." שם יש מידע על המקטע.

תיאור הדף – חשוב מאוד

כתוב את התיאור תוך חשיבה על כמה דברים יחד. הוא צריך להיות תואם לתוכן הדף, צריך להתאים לגוגל בתור תקציר (עבור המקטע), הוא צריך למשוך את המחפשים להכנס לדף.

המנע מכתיבת תקציר שאין לו קשר לתוכן הדף. המנע מכתיבת תקציר חסר משמעות כמו "זהו תקציר של הדף שכתבתי". המנע ממילוי של התקציר במילות מפתח בלבד. המנע מהעתקת תוכן כל הדף והכנסתו לתקציר. זו סתם טיפשות וזה לא מקדם לא אותך ולא את גוגל.

תקציר יחודי

קיום תקציר יחודי לכל דף, עוזר גם לגולשים וגם למנועי החיפוש בבחירת הדף שלך ובמיוחד כאשר יש דפים רבים באתר שלך שנראים לגוגל כמתאימים לשאלה. במידה והאתר שלך מייצר כמויות גדולות של דפים, דאג להכניס לתקציר את התוכן שמשתנה.

כמובן שלא משיגים כלום אם רושמים בדפים רבים את אותו התקציר.

שפר את השם של הדף

 מבנה פשוט של הכתובת הדף מעביר טוב את המסר

מתן שמות לקבצים ולקישורים בשפה פשוטה הניתנת להבנה ובעלת קשר ישיר לתוכן הדף, תעזור לך לשמור על סדר ובהירות של הדפים אבל מצד שני מנועי החיפוש מתייחסים למילים הכתובות שם ומוסיפים ניקוד לדפים הבנויים כך.

בנוסף, לינק בעל משמעות, עשוי לגרום לבעלי אתרים אחרים להכניס לאתר שלהם את הקישורים שלך והמשמעות של הדבר מבחינת קידום הדף והאתר היא עצומה.

גם גולשים שרואים קישור ענק עם כל מיני סימנים מוזרים, עלולים לחשוש ממנו וימנעו מללחוץ עליו.

קח גם בחשבון שגולשים מעתיקים קישורים ושולחים אותם במייל והעתקת קישור ארוך מתגלגלת לעיתים לכמה שורות ומכערת את המייל. המשתמשים עלולים להמנע מלהעתיק קישור ארוך.

משתמשים גם עלולים לחשוב שחלק מהקישור מיותר ולחתוך אותו, או שהכתובת תתפצל לכמה שורות, מה שיוביל לכתבת שגויה.

הקישורים גם מוצגים בתוצאות החיפוש

גוגל מציג את הקישור בדף התוצאות,  קישור בעל סימנים מוזרים עלול להפחיד את הגולשים שימנעו מלהכנס לדף.

גוגל גם מדגיש בתוך הכתובת את המילים שנמצאו, ומיחס חשיבות להמצאותם מבחינת דרוג הדף בשאלה הספיציפית כך שכדאי מאוד שהקישור יהיה מובן ויכיל מילים שתואמות את התוכן.

 

שפר את קלות התנועה בתוך האתר.

קלות התנועה בתוך האתר היא פרמטר מאוד חשוב שעוזר לגולשים ולמנועי החיפוש להתמצא באתר ולאתר במהירות מידע נחוץ.

זה גם עוזר למנועי החיפוש להבין מהם החלקים החשובים לפי דעתו של בונה האתר. למרות שתוצאות מנועי החיפוש מגיעים ברמה של דף, עדיין הם אוהבים לקבל תחושה של התמונה בכללותה.

תכנן את ההתמצאות באתר בהתבסס על הדף הראשי

לגולשים רבים משמש הדף הראשי כנקודת מוצא לטיולים באתר. צריך לתת מחשבה על הדרך שבה יעבור גולש שיגיע לדף הראשי ומשם אל המידע שמעניין אותו, ככל שזה יהיה יותר קל והגיוני כך ייטב.

צריל לחשוב איך לאגד כמות מסויימת של דפים סביב נושא אחד ואיך לשים אותו בתפריט.

 השאר "סימני דרך"

"סימני דרך" זה סוג של תפריט המופיע במקום קבוע בדף (בראש או בתחתית) והוא בעל תפקיד כפול. גם מאפשר לגולש להבין איפה הוא נמצא בתוך המבנה של האתר וגם מאפשר לו לנווט אחורה לנושאים אחרים או לנושאים קרובים בקלות.

דוגמא:

צור מבנה כתובת כך שיאפשר הסרה חלקית

שקול אפשרות לבנות את הכתובות של הדפים כך שאפשר יהיה להסיר חלק מהכתובת ולהגיע לדף מרכזי יותר לדוגמא:

http://SiteName.com/year-2014/mars/4th

כך שבמקרה והגולש יחתוך חלק מהכתובת עדיין תשאר לו כתובת חוקית של דף אמיתי ושלא יקבל תגובה בסגנון "שגיאה 404 – דף לא קיים".

 הכן מפת אתר (פעמיים)

לפעמים המשתמש מאמין (או יודע) על קיומו של דף מסויים באתר שלך אלא שהוא לא מצליח למצוא אותו בתוך המבנה של התפריטים ולכן הוא היה מעדיף לראות תמונה אחת (ששווה אלף מילים) ובה כל מבנה האתר שלך. לדבר הזה קוראים "מפת אתר".

גוגל ממליצה לבוני האתרים לבנות שתי מפות אתר. אחת שמיועדת לגולשים ואחת שמיועדת למנועי החיפוש.

מפת האתר המיועדת לגולשים היא בעצם דף אינטרנט נפרד המכיל בצורה מסודרת קישורים אל כל הדפים כשהם מסודרים לפי ההרכיה שלהם.

המנע מלשים סתם רשימה לא מסודרת של כל הדפים והזהר מקישורים שבורים או שמובילים לדפים לא מעודכנים.

 

ניווט בזרימה טבעית

צור תפריט עם זרימת הררכיה טבעית

צור את התפריטים שלך שהמבנה שלו יהיה הכי פשוט שאפשר. המבקר באתר צריך להיות מסוגל לאתר בקלות ובטבעיות את מה שהוא מחפש.

במידה והמבנה מורכב, שקול אפשרות של הוספת דפי ניווט עם קישורים המאפשרים למבקר לאתר בקלות את הדף שהוא מחפש.

המנע מליצור שרשרת דפים שכל אחד מוביל לבא בתור. והמנע מלחתוך את החומר שלך לחתיכות קטנות כך שהמשתמש יצטרך להקיש שלושים פעם כדי להגיע למה שהוא צריך.

קישורים פשוטים להבנה

מנועי החיפוש, עושים הרבה שימוש בטקסט המופיע בקישור כדי לקחת החלטה במה הדף עוסק באמת. קישור עם טקסט מובן, ישכנע את גוגל בהתאמה של הדף למילות המפתח ויקדם את הדף בחיפוש של מילות המפתח המופיעות בקישור.

גם המשתמשים נוטים יותר להאמין ולהקליק על קישור ברור ופשוט מאשר על קישור ארוך מורכב עם כל מיני סימנים.

קישורים זה טוב

כשאתה מתייחס למושג שנדון בהרחבה במקום אחר, אל תתבייש להכניס קישור אל אותו דף ושים לב שהוא יפת בדף נפרד ולא יחליף את הדף המקורי. כך הגולש יוכל (אם הוא רוצה) לקפוץ לרגע לדף האחר כדי להבין במה מדובר ואז לחזור בקלות לדף הנוכחי.

דף 404 (דף לא נמצא) נחמד ושמיש

אם כבר קרה והמשתמש הגיע לדף שלא קיים, עדיף שיבין שהייתה לכם פדיחה קטנה ורצוי לשים שם קישור שיחזיר אותו באדיבות לאתר עם חיוך קטן.

למשל טקסט כזה: "כן גם אנחנו עושים לפעמים טעויות, זה לא נעים אבל גם לא נורא, פעם הבאה נשתדל יותר 🙂 "

תוכן איכותי ושירותי

אל תחשוב רק על מה שאתה היית רוצה לדחוף ללקוחות שלך אלא נסה לעצום את העיניים ולדימיין את עצמך בתור לקוח ונסה לנחש איזה תוכן ואילו שירותים (מתוך מה שאתה מסוגל לספק) הגולש היה רוצה לקבל וזה מה שאתה צריך לטרוח להכניס לדפים שלך.

אל תשעמם – החומר חייב להיות כתוב בצורה מעניינת !!!

למשתמש היום אין סבלנות, הוא יודע במהירות להבחין בין חומר טוב לבין חומר שמוליך אתו בהרבה מילים ללא מסר ברור ומועיל.

ההתעניינות בדף יכולה להגיע גם דרך המבקרים בעצמם בתגובות לנושאים שמופיעים בדף.

החומר צריך להיות מעניין, מושך, ברור, אסטטי וקולע למטרה. דפים מעניינים מושכים מבקרים אפילו כאלה שמתעניינים בדברים אחרים.

כשאנשים חושבים שיש דף מעניין, הם מיד משתפים אותו מכל המדיות האחרות למשל ב- פייסבוק, וואטסאפ, טוויטר, גוגל פלוס ועוד. דף מעניין הכתוב היטב יכול ליצור באז שיביא כמויות עצומות של מבקרים בלי כל מאמץ והרווח השיווקי הוא ברור.

תן לעם אפשרות להגיב

מבחינת מנועי החיפוש, התוכן של הדף כולל את מה שאתה כתבת וגם את מה שכתבו בו המבקרים. מתן אפשרות למבקר להגיב מירצרת דף דינמי ומתעדכן מה שמעלה את ערכו בעיני גוגל אבל אסור לשכוח שחלק גדול מהתוכן המעניין מביאים דווקא המבקרים בתגובותיהם.

אם ניקח לדוגמא ביקורת מסעדות, מאוד חשוב למבקר בדף לראות מה כתבו מבקרים אחרים במסעדה. בעיניו, דווקא התגובות האלה מביאות חוות דעת מאוזנת ולא מוטה לעומת חוות הדעת הקנויה של כתב מטע המפרסם.

תן לכל אחד מה שמתאים לו

הגולשים לא עשויים כולם מאותו החומר, יש כאלה עם הבנה עמוקה והרבה ידע בתחום שלך ויש כאלה שלא יודעים כלום. גם אלה וגם אלה צריכים ממך מידע. במידת האפשר הכן דפים נפרדים לכל קבוצה כך שכל אחד ימצא חומר שכתוב ברמה שהוא מסוגל להבין ושיתרום לו.

התאם תוכן שונה לקורא הפשוט ולקורא המקצועי

לדוגמא: אם הדף שלך עוסק במידע על ה-"מעי העיוור", אנשים שלא מתחום הרפואה אולי יקראו לו "אפנדיציט" ואילו אנשי הרפואה קוראים לו "אפנדיקס". כדי שהדף יזכה לניקוד גבוה חשוב להבין קודם שכותבים את הדף לאיזה קוצת מחפשים הוא מיועד ואז להתאים את הדף לקבוצה הזאת.

הדגש קטעי טקסט חשובים

כל פסקה מכילה קטעי טקסט המתארים דברים שונים ולא תמיד חשובים ולפעמים משעממים (ואסור שזה יקרה). במקרים רבים יש קטע טקסט שמי שקורא אותו, יכול להבין במהירות במה הפסקה עוסקת בלי שיצטרך לקרוא את כל הפסקה. הטקסט פה משמש בכוונה כטקסט רקע וכהכנה לקטע המודגש שיכתב פה עכשיו. הדגש בתוך פסקה את הקטע החשוב שיסביר בכמה מילים את המסר של הפסקה. שאר הטקס אמנם חשוב אבל פחות.

היה מודע לנפח החיפושים של כל מושג

לדוגמא: נפח החיפוש החודשי של המושג "מנועי חיפוש" הוא 1600 חיפושים בחודש ואילו המושג "פרסום במנועי חיפוש" מביא 20 חיפושים בחודש.

לכן, לפני שמתחילים ליצור דף שיענה על הצורך של המחפשים, חייבים לדעת מהו נפח החיפוש הצפוי בכל מושג וכמה תחרות יש עליו. ככל שכמות המבקרים גדולה יותר והתחרות קטנה יותר כך יהיה לנו יותר קל להכנס לתחום ולהביא מבקרים. מצד שני לא נרוויח כלום אם נביא מבקרים שמחפשים ללמוד על "מנועי חיפוש" אבל לא מוכנים להוציא כסף על "פרסום במנועי חיפוש" כך שזה לא כזה פשוט.

גוגל אדוורדס מספק את התשובות לשאלות לגבי הנפחים האלה אבל רק לאנשים שעושים אצלו קמפיין פרסומי – שוב קאצ' קטן.

נסה למצוא שירות נדרש שאף אתר אחר לא נותן

השתמש בידע שלך ובנסיון כדי לכתוב חומר חדש ומעניין, כזה שרק אתה יכול לכתוב.

אל תהיה כבד, העבר את המסר בסבבה

תסביר בפשטות ובקלילות. צחוקים ודאחקות לא יכולים להזיק.

תסתכל על הפרסומות בטלויזיה כמה נמוך הם יורדים כדי למשוך את העין של האנשים. אין לך ברירה ברומא תהה רומאי. ובמשיכת תשומת הלב אתה צריך להיות סטנדפיסט אם אתה רוצה שיסתכלו עליך בלי להשתעמם.

תכנן את הדף

שים קודם כמה משפטים שמייצגים את הנושאים השונים שאתה רוצה לכתוב עליהם ודמיין איך הדף אמור להיות כתוב בסופו של התהליך ורק לאחר מכן הוסף את הטקסטים בכל אחד מהנושאים שאתה רוצה לכתוב עליהם.

לדוגמא דף שמסביר איך עושים עוגת גבינה. תחילה נדמיין את הדף:

כותרת:
מצרכים וכמויות:
הוראות הכנה:
טיפים, וממה להזהר:
הסבר מקוצר למביני עניין:

לאחר מכן נתחיל בהכנסת התוכן לכל אחד מהחלקים, למשל במקום המילה כותרת נכתוב בטג H1: "עוגת גבינה של שולה"

אל תפריז בכמות הכותרות

מטרת הכותרת היא לתת מושג על מה המקטע מדבר ולאפשר לקורא להחליט במהירות אם הקטע מעניין אותו או לא. הצפה של כותרות, תחזיר את הקורא לבעיה ההתחלתית שהוא צריך לקרוא הרבה טקסט כדי לדעת מה מעניין. ברור גם שאין היגיון להכניס את כל הטקסט לתוך תג של כותרת, זה לא יתן כלום.

 

שים תמונות רלונטיות

ברגע שהגולש היגיע לדף, הוא מקדיש שלוש שניות כדי להחליט "מעניין או לא מעניין", תמונות רלוונטיות או אפילו סתם תמונות יפות שמשרות אווירה נעימה יכולות לגרום לו לרצות להישאר ולקרוא מה שיש לך לספר לו.

אל תתעצל – דחף טקסט לכל תמונה

מנועי החיפוש לא מבינים תמונות. ופעמים רבות אנשים מגיעים אל הדף דווקא אחרי שראו תמונה יפה שמשכה אותם לראות מה כתוב בדף. הבעיה היא שכדי למצוא את התמונה מנוע החיפוש חייב להתייחס לטקסט שצמוד לתמונה.

לדוגמא: אם התמונה שלנו מציגה עוגת גבינה. חשוב מאוד שבתיאור התמונה יהיה כתוב "עוגת גבינה" אחרת מנוע החיפוש לא ידע שזאת עוגת גבינה ולא יביא את התמונה הזאת למי שיחפש תמונות של "עוגת גבינה".

צור טקסט רענן ויחודי

אל תנסה לחקות אחרים. אנשים רוצים שתרגש אותם, שתצחיק אותם, שתעניין אותם.

הם רוצים חומר חדש ולא שתביא להם עוד פעם מה הביאו להם אלף אנשים אחרים לפניך.

המנע בכל מחיר מלהעתיק חומר ממקוקות אחרים באינטרנט. גוגל מגלה את זה מהר מאוד ומכניס אותך לרשימה שחורה של מעתיקנים והעונש הוא הורדה דרסטית בדירוג עד כדי העלמה של הדפים מתוצאות החיפוש ואפילו מחיפושים שכמות התוצאות שלהם היא פחות מדף תוצאות אחד.

מעתיקנים למיניהם

יש אתרים רבים שמעתיקים חומר "איכותי" מאתרים אחרים, בתקווה שגוגל "יקנה" את החומר האיכותי שהביאו וכך יביא אליהם מלא גולשים גוגל לא פריירים, הם עולים על זה צ'יק צאק ומעלימים את התוצאות שלהם אפילו כאשר תוצאות החיפוש מביאות רק תוצאה אחת בדף התוצאות.

רק בשביל מי שמתעקש בכל זאת לארות את הדפים המועתקים המציאה גוגל את טקסט הבא:

 

 

ברור שאף אחד לא מתעניין בתוצאות זהות למה שכבר ראה.

איך מגלים אם אתרים אחרים מעתיקים ממני ?

נורא פשוט. הכנס לדף. העתק ממנו טקסט באורך של לפחות שמונה מילים (גם יותר זה בסדר) ושים אצל גוגל אבל בתוך גרשיים מימין ומשמאל.

למשל כך גילינו כי חברה אחרת מעתיקה אותנו, הכנסנו את הטקסט :  "דואר זה ממלא את תיבות הדואר האלקטרוני, מבזבז זמן רב" וביצענו את חיפוש. בתוצאה בתחתית הדף קיבלנו את ההודעה "כדי להציג בפניך…"  שהיא הייתה סימן שהטקסט שלנו הועתק. לחיצה על הקישור "לחזור על החיפוש…" הראתה לנו מי בדיוק מעתיק אותנו.

במקרה כזה אפשר לשקול תביעה על הפרת זכויות יוצרים אבל צריך לשקול אם לא עדיף להשאיר את המצב כמו שהוא שהרי הטקסט שלו לא יוצא בתוצאות ואם הוא יהיה ער לעניין אז אולי הוא יכתוב טקסט חדש שיתחרה בטקסט שלנו… דילמה 🙂

תחשוב על האנשים ולא על מנועי החיפוש

כשאתה כותב טקסט, תחשוב על הקורא, על מה שהוא ירויח ממנו. התחשב בצרכים של מנוע החיפוש בעיקר בכל מה שקשור לנגישות שלהם לחומר.

קישורים

לטקסט של הקישורים יש חשיבות עצומה

הבדל בין הכתובת לקישור – אנחנו התרגלנו שיש זהות בין הטקסט של קישור לבין הכתובת שעליה הוא מצביע אבל למעשה יש חשיבות גדולה לטקסת של הקישור ורצוי שהוא יהיה ברורו ומסביר ולא גיבוב של אותיות וספרות מהצורה של   http://directory123/fulename123.html ויש לדבר חשיבות גדולה.

חשיבות הטקסט – גוגל מבין, שהאורך של כותרת של קישור, כמעט תמיד קצרה ומכילה כמה מילים לכל היותר ובכך חשיבותה. גוגל מיחס חשיבות גדולה לטקסט לצורך הבנה במה באמת הדף עוסק.

הרוב כן קובע – למעשה במקומות שונים הקישור יכול להופיע עם כותרות שונות. ככל שמילות מפתח מסויימות יופיעו ביותר קישורים כך יתחזק בעמדן של המילים האלה בהקשר לדף, גם בעיני גוגל וגם בעיני הגולשים .

תמצט – כתוב קישור עם טקסט תמציתי וקולע.

הבדל את הצורה – עשה שהקישור יראה שונה משאר הטקסט, כך שיהיה לקורא פשוט לגלות במבט אחד איפה הקישור נמצא.

אל תרמה – אל תנסה להטעות. אם הדף מדבר על הימורים אל תכתוב בקישור "משחקים לילדים". גוגל מתייחס לדברים האלה בחומרה רבה ומוריד דרסטית דירוג.

אל תתעצל – אל תשאיר את הכתובת של הדף להיות הטקסט של הקישור, זה לא מקדם את הקישור לשום מקום.

קישורים פנימיים – גם אל דפים אחרים באתר שלך וגם בתוך הדף, קישורים שמובילים להמשך הדף. הם לא מיותרים, גם להם גוגל מיחס חשיבות לצורך הבנת הטקסט ולכן אל תוותר עליהם, מצד שני אל תדחף קישורים סתם כמו קישור לשורה הבאה.

תמונות קשורות לקידום !

הגולשים אוהבים לראות תמונות גם אם הם לא קשורות לטקסט ולכן גם גוגל אוהב שמכניסים תמונות לדף אבל לא רק.

לכל תמונה יש שם הקובץ שלה, כותרת המוצמדת אליה וטקסט אלטרנטיבי.

גוגל מבין תמונות ?

לא בדיוק. נכון להיום גוגל לא יודע להבין עד כמה התמונה איכותית וורלונטית לנושא אבל הטקסטים שאתה יכול לקשר לתמונה יכולים ללמד אותו הרבה ולכן חובה להתייחס אליהם.

תן לתמונה שם עם משמעות והצמד לה כותרת טקסט

חשיבות כפולה לטקסט המוצמד לתמונה:

הטקסט גורם לגוגל להבין – כשאתה נותן לתמונה שם עם משמעות ומצרף אליה כותרת עם הקשר לתוכן הדף, גוגל מבין שאתה מציג לגולש תמונה שתעזור לו להבין את מה שקורה בדף. גוגל יודע שהגולשים אוהבים את זה ולכן זה מעלה את הדירוג של הדף.

התמונה מביאה גולשים – אם התמונה היא של מגדל האייפל והטקסט אומר "שושנה ליד מגדל האייפל" אז כאשר אנשים יחפשו תמונות של מגדל האייפל, יש סיכוי סביר שגוגל יציג את התמונות שלך בחיפוש תמונות של מגדל האייפל. הרווח בא לידי ביטוי בכך שאנשים שיתעניינו בתמונה עשויים להגיע לדף דרך התמונה וכל ביקור מבורך בגלל שגוגל מקדם את הדף גם לפי כמות המבקרים.

 שים על התמונה גם טקסט אלטרנטיבי

התפקיד של הטקסט הלאטרנטיבי (alt) הוא להציג טקסט במקום התמונה במקרים שבהם התמונה לא יכולה להיות מוצגת מכל מיני סיבות (תקלות, שינוי בכתובת של התמונה, מבנה של התמונה שהדפדפן לא יכול לקרוא, העתקת טקסט בלבד, שימוש בדפדפן או במכשיר שלא מראה תמונות ועוד). למרות  שטקסט אמור להיות מוצג רק במקרים שאין תמונה, גוגל עושה שימוש בטקסט הזה כדי ללמוד על התמונה ורצוי להשתמש בו ולהכניס לתוכו תוכן.

גם לספריות יש משמעותדוגמא של מבנה ספריות עם משמעות

עשה סדר בספריות

אם יש לך הרבה תמונות או קבצים, כדאי לסדר אותם בתוך ספריות ותת ספריות עם שמות בעלי משמעות. גוגל מיחס חשיבות גם לשמות של הספריות ומקדם דפים גם במושגים הרשומים בשם של הספריה או התת ספריה.

תן לקבצים ולספריות שמות קצרים ובעלי משמעות שמתארים את התוכן.

ראה משמאל דוגמא של מבנה ספריות עם קצרים ובעלי משמעות:

המנע מלשים שמות חסרי שמעות כמו dir1, dir2 או file1 file2 וכו'. והמנע מלתת שמות ארוכים כאורך הגלות או מהדבקת טקסטים שלמים לתוך שם הקובץ או ה-ALT שלו.

 

אגד קבצים לפי סוג:

גוגל מעדיף לראות ספריות מאוגדות לפי סוג הקבצים המוכלים בהם. תמונות לחוד, תוכנות לחוד, מאמרים לחוד וכו' מכיוון שזה מפשט את ההגעה לחומר באתר.

השתמש בתמונות בעלות מבנה מקובל

הדפדפנים הפופלרים יודעים לקרוא את המבנים הפשוטים כגון JPG PNG, GIF, JPEG וכו'.

עשה שימוש יעיל בקובץ Robot.txt

אם יש באתר שלך טקסטים שאתה לא מעוניין שגוגל יסרוק או שהם פשוט לא מעניינים. ROBOT.TXT זה המקום שבו אתה מודיע לגוגל לא לקרוא את הטקסט.

הסיבה העיקרית לעניין היא שגוגל כמו הגולשים הוא קורא סלקטיבי, לא כל דף אינטרנט שקיים הוא קורא ובטח שלא מאנדקס ולכן אם אנחנו מעוניינים שגוגל יתייחס בכבוד לתכנים שלנו אז חשוב להגיש לו רק תכנים איכותיים.

שים לב, זה שגוגל לא יקרא את התוכן לא אומר שאף אחד לא יגיע לדף הזה. לכן אם החומר הוא סודי, אל תשים אותו באינטרנט או שתשתמש בשיטות אחרות להגנה או להצפנה של החומר.

מה זה תוכן רע או תוכן לא איכותי?

יש בעיקרון שני סוגים של דפי אינטרנט. דפים סטטיים ודפים דינמיים. דף אינטרנט סטטי הוא דף שמכיל טקסט רגיל שכתב בן אנוש. דף כזה יהיה תמיד רצוי ומכובד על ידי גוגל. דף דינמי הוא דף שהתוכן שלו נוצר (כולו או בחלקו) על ידי תוכנה ברגע הכניסה לדף והוא יכול להשתנות בכל כניסה לדף.

יש בוני אתרים שיוצרים מנגנון של בניית דפים באופן אוטומטי מתוך טעות או במטרה ליצר אתר גדול עם הרבה דפים כדי שגוגל יחשוב שמדובר באתר של גוף גדול.

כאשר גוגל או מנוע חיפוש אחר מנסה לסרוק את האתר הוא מגלה כמות אין סופית של דפים שלעולם לא תגמר מכיוון שהם מיוצרים על ידי תוכנה.

כדי שלא להקלע לסחרחורת הזאת, גוגל מגבילה את כמות דפים החדשים שהם מוכנים לקבל מאתר אינטרנט וזאת ביציאה מנקודת הנחה שלא יכול להיות שבונה האתר הצליח לכתוב כמות עצומה של דפים בתוך זמן קצר.

במידה ונכניס לאתר שלנו מנגנון שיוצר דפים ללא הגבלה, נגלה שגוגל ימנע מלקרוא גם את הדפים הלגיטימיים שאנחנו כותבים וכך במקום לקבל אתר כאילו מכובד (עם המון דפים) נקבל אתר שגוגל נמנע מלקרוא את התוכן שלו והנזק ברור.

 קידום נכון

 הגדלת ערך האתר באמצעות קישורים חוזרים

גוגל מבין את הצורך שלך בהפצת המידע על האתר שיצרת אצל כל המקורבים שלך כדי שיעריכו כמה השקעת ביצירת האתר. עם זאת, שימוש יתר בנסיונות להביא מבקרים לאתר שלך עלול דווקא לפגוע באתר במקום לקדם אותו.

הכנסת הודעה באתר שלך או פרסום מחוץ לאינטרנט

הכנסת הודעה חדשותית אצלך בדף הראשי שמיידעת את הלקוחות שלך כי יש דף חדש בנושא כזה או אחר היא דרך מצויינת לקדם דף בצורה חוקית.

גם קידום חוץ אינטרנטי הוא קידום מעולה למשל הכנסת קישור לדף או לאתר שלך בתוך כרטיס הביקור, בתוך המיילים שאתה שולח, בתוך פליירים, גלויות, פרסום מודעת חוצות או כל פרסום שלא דרך האינטרנט הוא מעולה בראיה הזו.